سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
شنبه 1403/02/08
س, 1394/07/14 - 13:08

«محمد رسول‌الله(ص)» پادزهر پروژه اسلام داعشی

محمد رسول الله فیلمی است که تنها تحقیق و پژوهش آن سه سال زمان برد و نهایت اولین نسخه از فیلمنامه آن در سال 1388آماده شد.

به گزارش کوله بار، فیلم محمد رسول الله در بحبوحه ظهور پدیده شومی به نام داعش و دور تازه پروژه اسلام هراسی رسانه های استکباری بر پرده سینماها رفت و البته بازتاب جهانی پیدا کرد. برجسته کردن جنبه رحمة للعالمینی پیامبر مکرم اسلام (ص) در آخرین اثر سینمایی مجید مجیدی در میان اخباری که از منطقه جنوب غرب آسیا جز قتل و جنایت و تجاوز مخابره نمی کند اتفاق میمونی است. فضای شاعرانه و آرامبخش فیلم عکس آنچیزی را که پروه عظیم اسلام هراسی دنبال می کند به نمایش می گذارد و از این منظر فیلم نیاز روزگار اکنون ماست.

از سوی دیگر اظهارات مجیدی درباره چگونگی شکل گیری ایده تا اجرای فیلم محمد رسول الله از پشتیبانی هوشمندانه رهبر آگاه امت اسلامی حکایت دارد. عمق دغدغه ها و نگرانیهای فرهنگی رهبر انقلاب بر کسی پوشیده نیست و  ایشان در مقام عمل و از سالها پیش که قیل و قال مدعیان سیاسی اسلام رحمانی در کشور گوش فلک را کر کرده بود عملگرایانه پروژه ای ملی را هدایت و مدیریت کرده اند. خود مجیدی در اینباره می گوید:« پرچمدار این حرکت خود مقام معطم رهبری بودند که علیرغم تمام مشغله‌های ایشان با چه درایتی و با چه نگاه زیبایی تلاش کردند و با حمایت‌های معنوی که فراهم کردند شرایطی را به وجود آوردند تا این کار عظیم به منصه ظهور برسد» اینها بخشی از صحبت های مجید مجیدی در اختتامیه هشتیمن دوره اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی بود که در خصوص فیلم محمد (ص) مطرح شد.
«محمد رسول‌الله(ص)» پادزهر پروژه اسلام داعشی

«محمد (ص)»؛ فیلمی که تحقیق برای نگارش فیلمنامه‌اش 3 سال زمان برد

محمد رسول الله فیلمی است که  تنها تحقیق و پژوهش آن سه سال زمان برد و نهایت اولین نسخه از فیلمنامه آن در سال 1388آماده شد. البته از همان ابتدا به دلیل حضور کامپوزیا پرتوی و همراهی او با مجید مجیدی می شد به این نتیجه رسید که محمد (ص) درباره دوران کودکی پیامبر اسلام (ص) است. نگارش فیلمنامه تقریبا یک سال و نیم به طول انجامید و در نهایت مجیدی در خرداد سال 1389 پیش تولید فیلم را آغاز کرد و فیلمبرداری این فیلم سرانجام در شهریور ماه 1390 در لوکیشنی به مساحت 220 هکتار در 55 کیلومتری جاده تهران – قم انجام شد.

بازدید مقام معظم رهبری از مراحل فیلمبرداری فیلم محمد (ص) یکی از رویدادهای ارزشمند برای این فیلم سینمایی بود تا جایی که مجیدی در نخستین نشست رسانه ای خود حضور مقام معظم رهبری را برکت این فیلم عنوان کرد و گفت: «رهبر انقلاب در پشت صحنه این اثر صحبت های بسیاری را درباره شخصیت حضرت محمد (ص) ارائه کردند که مجموع نظرات مقام معظم رهبری اعمال و در اثر ارائه شد.»

در سایت فیلم محمد (ص) آمده است: ابرهه یکی از فرماندهان سپاه حبشه که به فرمان پادشاه حبشه لشکرکشی می کند تا خانه خدا را از بین ببرد. ابرهه با چندین هزار نفر با اسب و فیل و تجهیزات به سمت مکه می آیند، اما به اراده خداوند در 3 کیلومتری مکه که حریم مکه مجسوب می شود، فیل ها قدم از قدم بر نمی دارند و میلیون پرنده ابابیل (پرستوهای کوچک) در حالی که سنگ هایی در منقار خود دارند، که این سنگ ها ، سنگ هایی از جهنم است بر سر لشکریان ابرهه فرو می ریزد و همه را از بین می برد. یک ماه بعد از حمله ابرهه، پیامبر اسلام به دنیا می آید و فیلم دوران جاهلیت و ظ لم و ستمی که به مردم می رود را به تصویر در می آورد و ....»

همین تعریف چند خطی کافی است برای معرفی فیلمی که با استقبال کم نظیری در طول تاریخ سینمای ایران روبه رو شده است. محمد (ص) ساخته مجید مجیدی را می توان شاهکار سینمای دینی نامید؛ فیلمی که نه تنها در داخل کشور بلکه در دیگر کشورها نیز با استقبال خوبی همراه بود. قطعا استقبال گسترده ای که از این فیلم از سوی جامعه صورت گرفته؛ دلایلی مختلفی دارد.

 
«محمد رسول‌الله(ص)» پادزهر پروژه اسلام داعشی

تبلیغات گسترده‌ فیلم باعث شد تا برای تماشای آن به سینما بروم

زینب پوراحمدی یکی از تماشاگرانی است که برای دیدن فیلم محمد (ص) به سینما آفریقا رفته و معتقد است: تبلیغات زیادی که درباره این فیلم شده باعث شد تا برای تماشای این فیلم به سینما بیایم. در حقیقت تبلیغات فیلم محمد (ص) تا حدی موفق بوده که هر کسی را می بینید، در حال صحبت از این اثر است و این یکی از دلایل حضورم در اینجا برای تماشای فیلم است.

وی ادامه می دهد: البته واقعا هم تعاریفی که از این فیلم شده؛ حق است؛ چرا که فیلم محمد(ص) بهترین فیلمی است که تا به حال دیده ام و با وجود زمان طولانی اصلا مخاطب را خسته نمی کند.

فیلم جزئیات جذابی را از زندگی پیامبر (ص) به تصویر کشیده است

مریم کریمخانی هم درباره آخرین ساخته مجید مجیدی می گوید: با وجود اینکه داستان های زیادی درباره حضرت محمد (ص) شنیده ام، ولی این فیلم بسیاری از جزئیاتی را که تا به حال آنها را نشنیده بودیم، نشان داد و این یکی از جذابیت های اصلی فیلم به شمار می رود.

این دانشجوی ارشد علوم سیاسی تصریح می کند: با توجه به شرایط فعلی دنیا و هجمه های زیادی که علیه اسلام وجود دارد، قطعا نیاز به تولید چنین آثاری پیش از بیش احساس می شود و کارگردانان کشور باید به سمت ساخت آثار دینی حرکت کنند.

عباس جعفری نیز یکی دیگر از تماشاگران و به قول خودش طرفداران مجید مجیدی است که درباره فیلم محمد (ص) می گوید: به خاطر علاقه ای که به این کارگردان دارم به تماشای فیلم محمد (ص) آمدم، ولی بعد از دیدن این فیلم معتقدم که آخرین ساخته مجید مجیدی کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است که توانسته بسیاری از زوایای زندگی حضرت محمد (ص) را که شاید درباره آنها نسل جوان هیچ اطلاعی نداشته باشند را به تصویر کشیده است.

 


 

امیدوارم قسمت‌های بعدی این فیلم ساخته شود

سمیرا مصطفوی نیز درباره این فیلم می گوید: از همان ابتدایی که خبرهایی درباره تولید فیلم محمد (ص) پخش شد، برای تماشای آن لحظه شماری می کردم و الان نیز بعد از تماشای این اثر می گویم که فیلم مجید مجیدی واقعا یک شاهکار از زندگی پیامبر است.

وی ادامه می دهد: امیدوارم مجید مجیدی قسمت های بعدی این فیلم را تا زمان به امامت رسیدن حضرت علی (ع) به تصویر بکشد تا بتوانیم با زوایای پنهان و یا فراموش شده تاریخ اسلام آشنا شویم.

احمد قهرمانی هم به زمان طولانی فیلم محمد (ص) اشاره می کند و می گوید: قطعا اگر فیلم دیگری به جای فیلم محمد (ص) زمانی بیش از 2 ساعت داشت، هرگز برای تماشای آن نمی رفتم، ولی این فیلم با سایر فیلم ها متفاوت است؛ چرا که مخاطب را با تاریخ اسلام و مشکلات زمان جاهلیت آشنا می کند؛ علاوه بر آن کارگردان به خوبی توانسته داستان را بازگو کند به گونه ای که هرگز احساس نمی کنید 3 ساعت است که روی صندلی نشسته اید و فیلم تماشا می کنید.

وی اظهار می کند: داستان این فیلم با وجود اینکه اصل داستان را بارها شنیده ایم، ولی به حدی جذاب است که مخاطب را نه تنها تا آخر با خود همراه می کند، بلکه مخاطب دوست ندارد فیلم به پایان برسد؛ امیدواریم قسمت های بعدی این فیلم ادامه داشته باشد.

زهرا عباسی البته مخالف طولانی بودن فیلم است و می گوید: با وجود جذابیت های بصری و جلوه های ویژه بی نظیر فیلم، ولی زمان طولانی آن باعث خستگی ام شد. البته باید عنوان کنم که داستان فیلم بسیار جذاب بود ولی ای کاش زمان فیلم کمی کوتاه تر می شد.

با تمامی این تفاسیر باید گفت که فیلم از سوی جامعه با استقبال بی نظیری همراه بوده است که تبلیغات گسترده و مناسب، جذابیت های بصری، جلوه های ویژه مناسب، داستان جذاب، روایت های تازه و .... باعث استقبال مردم از این فیلم شده است.

انتهای پیام/م

نسیم

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.