سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
شنبه 1403/02/08
ش, 1394/12/08 - 22:14
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جشنواره های مهم باید استانداردهای جدید و جهانی را جست و جو کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اهتمام دولت یازدهم به بازنگری و تغییر رویکرد رویدادهای هنری، گفت: جشنواره های مهم باید استانداردهای جدید و جهانی را جست و جو کند.
به گزارش کوله بار، علی جنتی در مراسم پایانی هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نمایندة دولت تدبیر و امید به بازنگری و تغییرِ رویکردِ رویدادهای هنری اهتمام دارد و معتقد است جشنواره های مهم باید با ارزیابیِ عملکرد و بازخوردهای دوره های پیشین، استانداردهای جدید و جهانی را جست و جو کنند. 
وی اضافه کرد: این تحول در جشنواره بین المللی فیلم فجر با تفکیکِ بخش بین الملل از داخلی، در حوزه موسیقی با جایزه محور شدن جشنواره و حضور گروه ها و هنرمندانِ شاخص و در جشنواره هنرهای تجسمی با در نظر گرفتن هنرهای ابداعی و ابتکاری در این دوره کاملاً مشهود و البته موفقیت آمیز بود.
جنتی گفت: این تغییرات حاصل اندیشه و توانِ علمی و اجرایی دست اندرکاران برگزاری جشنواره بود که با مشورت و همکاری هنرمندان انجام پذیرفت. تردید ندارم که با تغییراتِ جدید، در دوره های آتی شاهدِ استقبالِ مضاعفِ هنرمندان و معرفی پدیدآورندگانِ جوان و خلاقِ دیگری خواهیم بود. 
وی در بخش دیگری اظهار داشت: خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و هر آنچه زیبایی و رنگ و نور و لطافت است از آنِ اوست و هموست که جمال و لطافتِ خویش را در وجود بنده خود به ودیعت نهاده است. 
جنتی افزود: اگر هنرمند زیبایی می آفریند گوشه ای از جمالِ آفریننده اش را می نمایاند. پس هنرمند از آنجا که آفریننده است و از معبودِ خویش در آفریدن تقلید می کند قابلِ احترام است. 
نوری که بر خانة دلِ هنرمند می تابد شعاعی از آفتابِ لایتناهیِ آفریننده ای است که نورِ مطلق است «الله نورالسمواتِ و الارض». ساحتِ هنر، ساحتی قدسی و الهی است که هنرمند بدان گام می نهد و از این منظر باید بیش از دیگران قدر خویش را بداند و شکرگزارِ آفریننده ای باشد که گوشه ای از زیبایی و خلاقیتش را به او ارزانی داشته است.
جنتی گفت: هنر، نوری است که بر گوهرِ وجود هنرمند می تابد. هرچه این گوهر شفاف تر و خالص تر باشد حاصل آن هنری زیباتر، تأثیرگذارتر و دلنشین تر خواهد بود. درود بی کران به خادمانِ ساحتِ هنر که سال هاست در گمنامی و با فروتنی برای معرفی آثارِ هنرمندان کوشش می کنند. جشنواره هنرهای تجسمی فجر یکی از دستاوردهای آنهاست. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز هنر به سمتی پیش می رود که نمی توان مرز مشخصی میانِ رشته های مختلف آن قائل بود. ترکیبِ هنرهای مختلف زمینه سازِ تولیدِ آثاری از هنرهای نوپدید شده است. در جشنوارة هشتم تجسمی با این آهنگ که زمینة حضورِ هنرمندان و آثارِ ابداعی و ابتکاریِ آنها، فارق از کلیشه های معمول فراهم آید به جای تقسیم آثار در گرایش های مختلف، هنر به معنای عام آن در اولویت قرار گرفت و آثاری بدیع و متفاوت عرضه شد؛ آثاری که اغلب در یک حوزة خاص هنری جای نمی گرفت و به مفهوم کلی معنای 
«هنر» را دربر داشت؛ آن هم هنری که مبتنی بر خلاقیت و ابتکاری ویژه، دیده نشده یا کمتر دیده شده بود. 
جنتی افزود: آثار این دوره، به ویژه آثاری که در حوزه ترکیب مواد و چیدمان هنری ارائه شده بودند، بارز بود و نشان داد که ترکیب مواد و چیدمانِ هنری یکی از هنرهای مورد استقبال است. 
وی تصریح کرد: امروز نمی توان سینما را از هنرهای نمایشی و هنرهای نمایشی را از تجسمی و موسیقی را از دیگر هنرها تفکیک کرد. سینما در دلِ خویش موسیقی، نمایش و هنرِ چیدمان را همراه دارد و حتی از نقاشی و مجسمه سازی نیز بهره می گیرد. در هنر نمایش نیز از سینما و موسیقی بهره گرفته می شود. در ویدئوآرت و چیدمان های هنری، تصویر متحرک و نور و صدا کاملاً مشهود است و از این روست که رشته های هنری مثل گذشته قابل تفکیک و تجزیه نیستند. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جشنواره هشتم بر اساس اصلِ خلاقیت و ابتکار شکل گرفت و مورد استقبال واقع شد. نخستین مزیت این رویکرد، فراهم شدن زمینة حضور هنرمندانی بود که تاکنون با آفرینشِ آثار خلاق و میان رشته ای امکانِ حضور در جشنواره را نداشتند.
جنتی افزود: از ویژگی های این دوره، مشارکتِ گسترده و باشکوه هنرمندانی از سراسر کشور بود. در این دوره بالغ بر 10 هزار اثر از 5 هزار هنرمند دریافت شد که بیش از دو سوم این آثار متعلق به هنرمندانِ جوان بین 25 تا 30 سال بود. این هنرمندانِ جوان آثاری با رویکردِ خلاق به معرض نمایش گذاشتند. از این تعداد 250 اثر به انتخاب هیئت داوران برگزیده شدند و در معرضِ تماشای هنردوستان قرار گرفتند. تمامی استان های کشور اثری در میانِ آثار برگزیده جشنواره داشتند و این مشارکت ملی نشانگرِ عمومی شدن هنرهای تجسمی است.
جنتی اضافه کرد: با نگاهی اجمالی به آثارِ این دوره به وضوح تفاوتِ ماهوی آثار این دوره را با دوره های قبلی مشاهده می کنید البته ستاد جشنواره از هنرهای سنتی نیز استقبال کرد و مکان هایی را برای هنرهای اصیلِ ایرانی لحاظ و آثار آن را در معرض نمایش گذاشت اما اصل بر مبنای نوآوری در عرصة هنر بود و آثار بسیار خوبی ارائه شد و مورد استقبال قرار گرفت.
وی اظهار کرد: چنین آثاری به دلیل خلاقیت و نوآوری و تلفیق هنرهای نوین و سنتی بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند و زمینه رشد و توسعه اقتصاد هنر و عرضه به بازارهای بین المللی را نیز فراهم می کنند. هنرهای تجسمی از حوزه هایی است که در بخش اقتصادی، نسبت به دیگر حوزه های هنری، پیشی گرفته و از همین رو در اقتصاد هنر از اهمیت افزون تری برخوردار است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بخش بین الملل این دوره نیز قابل چشم پوشی نیست. هنرمندانی از 40 کشور دنیا در این دوره از جشنواره حضور داشتند و آثاری قابلِ اعتنا و منطبق با رویکردِ جدید جشنواره ارائه کردند. هنرمندان در هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در ارائه ایده های خود محدودیتی نداشتند و می توانستند از شیوه های بیانی و اجرایی متنوع استفاده کنند؛ فقط کافی بود در قالبِ بهره مندی از یک یا تلفیقِ چند رشته تجسمی به ساختاری نو دست یافته، ایده ای اصیل و مفهومی هنرمندانه را به نمایش گذارند.
عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: من جشنواره هشتم را به اهداف اقتصادِ فرهنگ نزدیک تر می دانم و امیدوارم با ارتقای رویکرد ویژه ای که امسال شکل گرفت بیش از پیش زمینة معرفی و عرضه هنر ایران به بازارهای جهانی فراهم شود.
جنتی افزود: لازم می دانم از کوشش های چندماهة دبیر محترم جشنواره، رئیس مرکز هنرهای تجسمی، اعضای ستاد برگزاری و همة هنرمندان شرکت کننده در این رویداد مهم هنری قدردانی کنم.
 
انتهای پیام/م
ایرنا

 

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.