سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/02/07
ش, 1393/08/17 - 22:17
جنتی:

رعایت اخلاق از اولویت‌های رسانه‌هاست که مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گم‌گشته امروز جامعه را اخلاق حرفه‌ای دانست و افزود: رعایت الگوهای اخلاقی یکی از اولویت‌های اصلی رسانه‌هاست که مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد؛ رسانه‌ها به تعبیر امام(ره) دانشگاه است و مردم باید از این دانشگاه تأثیر بگیرند.

به گزارش کوله بار، آیین افتتاح بیستمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، عصر امروز، شنبه هفدهم آبان ماه، با حضور مسئولان ارشد کشور در مصلی امام خمینی(ره)، برگزار شد. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به موضوع آزاده و آزادگی اظهار کرد: ما هنوز در فضای عطرآگین و تأسف بار عاشورا هستیم، ایام را به حاضران تسلیت می‌گویم و افتخار خودمان و ملت ایران است که خود را پیرو مکتب حسین(ع) می‌دانیم که به بشریت درس آزادگی، ایثار و از خودگذشتگی ارائه کرد.

وی افزود: همانگونه که امیرالمؤمنان(ع) فرموده‌اند: آزادی و آزادگی اصولا در ذات بشر است و هر انسان غیرتمندی آمادگی دارد برای کسب آزادگی عزیزترین گوهر وجودی خود را فدا کند، چه بسیار انسان‌هایی که در طول تاریخ برای کسب آزادگی و مقابله با ظلم قیام کردند و جان‌های گرانقدر را از دست دادند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار این دوره از نمایشگاه با عنوان «رسانه، آزادی مسئولانه» تصریح کرد: آزادی مسئولانه شعار هوشمندانه ای است که برای نمایشگاه انتخاب شده و آزادی را در چارچوب قوانین و عرف تعریف می‌کند. آزاد بودن بدون دستاویز شخص و جناحی قرار نگرفتن و استقلال در تصمیم‌گیری است.

وی بیان کرد: آزادی مسئولانه به معنای آزادی انتشار اخبار و مقالات با رعایت چارچوب‌های قانونی، عرفی و اخلاقی با پرهیز از دروغ، تهمت، شایعه‌سازی، فرافکنی، بزرگنمایی و کوچک‌نمایی است. جنتی اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی به آزادی رسانه‌ها در چارچوب قوانین عمیقا اعتماد دارد و دولت تدبیر و امید تلاش می‌کند به این اصل جامه عمل بپوشاند. نه آزادی بدون قید و شرط وی بیان کرد: وقتی چنین شعاری را برای این دوره از نمایشگاه انتخاب می‌کنند به دنبال افزایش فضای آزادی هستند ولی نه آزادی بدون قید و شرط. رسانه‌ها به عنوان نماینده افکار عمومی خود را پرسشگر و دولت را پاسخگو می‌داند اما این به معنا نیست که خود آنها نباید به هیچ کسی پاسخ دهند و یا رسانه‌ها می‌توانند هر خلافی را مرتکب شوند در عین حال ادعای نمایندگی افکار عمومی را داشته باشند.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروزه رسانه و روزنامه‌نگار نیازمند یک میثاق شناخت، دقیق و اجتماعی هستند تا سازوکار ارزیابی آنها را آسان‌تر کند و بتواند درون خود سازوکاری را ایجاد کند که آن را پالایش نماید. تدوین سلسه ضوابط اخلاقی وی افزود: تدوین سلسله ضوابط اخلاقی می‌تواند مسئولیت‌های حرفه‌ای و رابطه روزنامه‌نگاران با یکدیگر و با مدیران را بهبود بخشد و از سرقت‌های ادبی و بی‌توجهی احتمالی برخی مدیران به حقوق روزنامه‌نگاران کاهش دهند. جنتی اظهار کرد: دخالت دولت در رسانه‌ها مغایر امنیت پایدار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است و دولت عقیده‌مند است که حقوق نظارتی را با رعایت حقوق به خود صنف روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه واگذار کند. بر همین اساس دولت به دنبال این است که سازمان نظام صنفی رسانه را در قالب قانون به مجلس تقدیم کند تا چارچوب مناسبی برای تدوین روابط بین روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه باشد. وی بیان کرد: گم‌گشته امروز ما اخلاق حرفه ای است و رعایت الگوهای اخلاقی یکی از اولویت‌های اصلی رسانه‌هاست که مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. رسانه‌ها به تعبیر امام(ره) دانشگاه است و مردم از این دانشگاه باید تأثیر بگیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر رسانه‌ها آشکار دروغ بگویند، تهمت بزنند، حقوق شهروندان را نادیده بگیرند و آبروی فردی را ضایع کنند نمی‌توان گفت که رسانه به اخلاق حرفه‌ای متعهد است. دولت باید از رسانه داری اجتناب کند و امروزه شاهد صدور انتشار بسیاری از نشریات دولتی هستیم که باید به بخش خصوصی واگذار شوند و البته خوشبختانه توجه بخش خصوصی و کمک به بالندگی اصل 44 قانون اساسی مدنظر است. وی افزود: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات چهارسالی می‌شود که معوق مانده است خوشبختانه در این دوره در کمیته ماده 18 قانون تشکیل جلسه داده است و هم‌اکنون در دستور کار دولت است و ظرف مدت زمانی یک هفته آینده به تصویب دولت خواهد رسید. این قانون دولت را ملزم می‌کند تا در برابر رسانه‌ها و مطبوعات پاسخگو باشد. /م  

منبع: ایکنا

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.