سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
شنبه 1403/02/08
د, 1399/01/25 - 12:33

ایثار سپیدپوشان امروز سمنان، یادآور حماسه‌سازان دیروز

کارکنان حوزه بهداشت و درمان استان سمنان در سال‌های مبارزات انقلاب و دفاع مقدس کارنامه درخشانی از خود ارائه دادند و چه زیباست که امروز ایثار و ازخودگذشتگی‌های همین قشر در مبارزه با ویروس کرونا، کارنامه درخشان آن بهشتیان را دوباره به تاریخ یادآورشد.

به گزارش کوله بار،سمنان از لحاظ استعداد انسانی جزو استان‌های پیشرو کشور است. درصد بالای سواد، درصد بالای رتبه قبولی در دانشگاه، شخصیت های برجسته علمی، سیاسی و اجتماعی، فعالان گوناگون و حضور محیط‌های دانشگاهی بزرگ در این استان، همه مؤید همان معناست که تاریخ به ما منعکس کرده است.دین داری مردم این استان هم دیگر شاخصه اصلی و پشتوانه همه زیبایی‌ها و نیکی‌هاست.

مردم استان سمنان در دوران هشت سال دفاع از وطن نیز پشتیبان رزمندگان بودند و آمار کمک‌های آنان به جبهه و جنگ اسناد افتخار برای این مردم است.پزشکان، پیراپزشکان، امدادگران رانندگان آمبولانس و کادر بهداشت و درمان این استان با تقدیم بیش از ۹۶ شهید والامقام و صدها جانباز و ایثارگر، صحنه های ارزشمندی از ایثار و فداکاری ثبت کردند.

۹۶ شهید بهداشت و درمان استان سمنان شامل یک پزشک، ۶ پزشکیار و بهیار، ۵۴ امدادگر، ۹ نفر حمل مجروح، ۹ راننده آمبولانس و ۱۷ تن شهید از کارکنان بهداشت و درمان، یک آزاده و صدها جانباز و ایثارگر، اسناد افتخار بهداشت و درمان این استان است.

سپیدپوشانی که تمام‌قد به مقابله با کرونا رفته‌اند

امروز ویروس کرونا با ورود به کشور  به عنوان یک متجاوز که سلامت مردم را به مخاطره انداخته است، سبب به هم ریختگی نظم فکری، فرهنگی و اجتماعی و همچنین بروز و ظهور دوباره ایثارگری‌ها و فداکاری‌ها به ویژه در بخش بهداشت و درمان شده است.

ورود این ویروس بار دیگر ما را به نظاره‌کردن فداکاری‌های رزمندگان سلامت در ایران و به ویژه در استان سمنان به واسطه وجود آمار مبتلایان، دعوت کرده است که تمام قد و با تمام توان و قوا به جنگ این ویروس مهلک رفته‌اند.

بدون تردید این فداکاری‌ها علاوه بر اینکه در یاد و خاطره تمام تاریخ خواهد ماند، محل ظهور و جلوه‌گاهی دوباره از ایثارگری‌های رزمندگان بهداشت و درمان در سال‌های دفاع مقدس شده است.

فداکاری‎های رزمندگان سلامت امروز در استان سمنان که این روزها همانند دیگر نقاط کشور درگیر این ویروس است، مجالی شد برای تورق تاریخ رزمندگان سلامت و سپیدپوشانی که در دوران دفاع مقدس با ازخودگذشتگی‌های خود، حماسه‌ای به یادماندنی ساختند و مهر این افتخار را بر قلب تاریخ ایران نشاندند.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: لباس رزم امروز پزشکان، پرستاران و کارکنان بهداشت و درمان برای مبارزه با ویروس کرونا یادآور دلاوری‌های و خستگی ناپذیرهای رزمندگان سلامت هشت سال جنگ ایران و عراق است.

سرهنگ محمد سلامی با اشاره به اینکه آمار ایثارگری‌های بهداشت و درمان استان سمنان در دفاع مقدس، با توجه به جمعیت استان در سال های دفاع مقدس، مایه مباهات است، بیان کرد: رزمندگان استان سمنان در بیش از ۵۰ عملیات بزرگ و کوچک شرکت کردند و افزون بر آن، حضوری فعال در خطوط پدافندی داشتند.

رزمندگان بهداشت و درمان نماد پایداری سربازان جان بر کف

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان بیان کرد که با توجه به جمعیت آن زمان استان، تقدیم ۳ هزار شهید بیانگر این مدعاست که مردم این استان تمام قد برای دفاع از انقلاب در صحنه حضور داشته‌اند.

سلامی، جمعیت استان سمنان در سال ۱۳۵۵ را ۲۸۹ هزار و ۴۶۰ نفر ذکر و بیان کرد: جالب توجه اینکه این استان پهناور کمتر از یک درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

وی اضافه کرد: استان سمنان، به دلیل سابقه درخشان فرهنگی، مشاهیر و مفاخر چشمگیری دارد و همین موضوع باعث شد مردم استان در مبارزات انقلابی و دفاع مقدس خوش بدرخشند.

این مقام مسوول بیان کردکه در هشت سال دفاع مقدس مردم این سرزمین همیشه پرچمدار عرصه های مختلف رزمی، فرهنگی و اقتصادی بوده‌اند.

وی گفت: یکی از عرصه‌های فعالیت و حماسه سازی این مردم در طول جنگ تحمیلی، حضور بزرگ مردان و زنان سپیدپوش بهداشت و درمان در میدان رزم بود که نقش برجسته آنان در امدادرسانی به مجروحان جنگی برای همیشه به نماد ایمان، عشق به میهن و پایداری سربازان جان بر کف این سرزمین بدل شد.

تیم اضطراری پزشکی سمنان برای جراحی‌های صحرایی

وی با اشاره به اینکه هشت سال جنگ تحمیلی آزمون سختی برای مردم ایران بود، گفت: مردم استان سمنان نیز از نخستین روزهای دفاع مقدس وارد این میدان شدند و خوش درخشیدند.

به گزارش ایرنا، سلامی تاکید کرد: کارکنان حوزه بهداشت و درمان استان سمنان، که در روزهای حماسه و خون در روزهای انقلاب، با پذیرش و مداوای مجروحان انقلاب همبستگی خویش را با انقلاب اسلامی اعلام کرده بودند، با شروع جنگ تحمیلی، عازم مناطق جنگی شدند.

به گفته وی، شواهد و مدارک بیانگر آن است که از تمام اقشاری که در بهداشت و درمان آن زمان فعال بودند، افرادی به صورت نوبتی یا داوطلبانه در مناطق جنگی مانند خطوط مقدم رزم، اورژانس های خط مقدم، اورژانس‌های گروهان و گردان های لشکرهای رزمی، بیمارستان های صحرایی و مراکز درمانی شهرهای درگیر جنگ، خدمات ارزشمندی را ارائه دادند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان اضافه کرد: بیمارستان‌های مستقر در استان‌ها با کمال میل پذیرای مجروحان جنگی بودند و شایستگی ‌های این افراد سبب شد که استان سمنان دارای یک تیم اضطراری پزشکی صاحب نام برای انجام جراحی در زمان آفند باشد و نیز مدیریت در بیمارستان صحرایی به افرادی از این استان واگذار شود.

سلامی گفت: با توجه به نیاز شدید آن زمان، مراکز درمانی استان علاوه بر به خدمت گرفتن از تمام امکانات در دفاع مقدس، با برگزاری دوره های امداد و نجات، افراد بیشتری را وارد چرخه بهداشت و درمان جبهه کردند.

وی افزود: مردم ایران در این نبرد نابرابر توانستند متجاوز را تنبیه کنند و با وجود پشتیبانی قدرت‌های بزرگ از عراق، فصلی تازه را در تاریخ این سرزمین به ثبت برسانند.

کارکنان بهداشت و درمان فصل جدیدی را در طب رزم آفریدند

وی بیان کرد: دفاع مقدس در برابر متجاوزان، تمام قشرهای مختلف اجتماعی را با توجه به دانش و مهارتشان وارد این عرصه مقدس کرد.

سلامی یادآور شد که کارکنان بهداشت و درمان از نخستین ساعات شروع تجاوز ارتش بعث وارد صحنه خدمت به مجروحان و مصدومان شدند و فصل جدیدی را در طب رزم آفریدند.

وی گفت: سپیدپوشان استان سمنان نیز هربار مجهزتر، با کمیت و کیفیت بیشتری به جبهه رفتند تا در نزدیک ترین محل ممکن به صحنه های نبرد، در خدمت مجروحان آن نبرد نابرابر باشند.

وی ابراز داشت: در آن گیرودار که موشک، بمب، راکت، خمپاره و گلوله از هر طرف می‌بارید، نیروهای بهداشت و درمان استان در قالب تیم های اضطراری پزشکی، تیم های داوطلبانه بهداشت و درمان، نیروهای داوطلب درمانی بسیجی، نیروهای پرستار، بهیار و امدادگر و نیروهای رزمی بارها به جبهه اعزام شدند.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان ادامه داد: توفیق این دلاوران در حدی بود که تیم اضطراری پزشکی استان در بیمارستان های صحرایی صاحب نام استقرار یافتند و مسئولیت و مدیریت چند بیمارستان صحرایی به آن‌ها واگذار شد.

کار بزرگی که رزمندگان بهداشت و درمان استان سمنان در جنگ تحمیلی انجام دادند به یقین در هیچ متنی نمی‌گنجد چرا که عظمت، شکوه، ایثار، از خودگذشتگی و حماسه رزمندگان خدمات بهداشت و درمان در زمان جنگ آنچنان بی بدیل بوده است که تنها ایمان و عشق می‌تواند راوی دانای کل این داستان سرشار از غم و اندوه و حتی شهد شیرین شهادت طب رزم باشد.

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.