سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
جمعه 1403/02/07
د, 1393/08/26 - 11:34

مجموعه مقالات فدک منتشر شد

کتاب «مجموعه مقالات فدک» تألیف جمعی از نویسندگان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به نمایندگی ولی فقیه در سازمان حج و زیارت چاپ و روانه بازار شد.
به گزارش كوله بار، در دیباچه این کتاب آمده است: فدک یکى از آبادى‌هاى یهودى‌نشین و داراى نخلستان‌هاى قابل توجه در نزدیکى خیبر بود که در سال هفتم هجرت و در پى فتح دژهاى خیبر، بدون جنگ در اختیار رسول خدا صلی‌الله علیه و آله قرار گرفت.
 
در فقه اسلامى این گونه اراضى در زمره خالصجات و اختصاصات پیامبر صلی‌الله علیه و آله بوده و آن حضرت به هر نحو که مصلحت بداند، در آنها تصرف مى‌کند. چنان‌که قرآن کریم بدان تصریح دارد: «وَ ما أَفاءَ اللَّهُ عَلى رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَما أَوْجَفْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ خَیْلٍ وَ لا رِکابٍ. . . .  رسول الله صلی‌الله علیه و آله بنا به دلایلى پس از نزول آیه آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ. . . فدک را که حدود ده هکتار بود، در اختیار دختر عزیزش سیده نساء العالمین علیها السلام قرار داد و آن حضرت حدود سه سال در حیات رسول الله مالکیت آن را برعهده داشت و اداره مى‌کرد.
 
مطالب کتاب «مجموعه مقالات فدک» با توجه به اهمیت تاریخى، سیاسى و عقیدتى ماجراى فدک به‌ویژه براى شیعیان و نقش سازنده آن در روشن ساختن حقانیت مکتب اهل‌بیت علیهم السلام و حقایق پشت پرده و مطرح شدن آن در کنار مسأله امامت و رهبرى از سوی گروه تاریخ پژوهشکده حج و زیارت جمع‌آوری و منتشر شده است.
 
«فدک، صدقه نیست»، «مباحثی پیرامون فدک»، «اموالی که از اهل‌بیت پیامبر صلی‌الله علیه و آله غصب شد»، «متولیان فدک در عصر خلفا و امویان»، «متولیان فدک در عصر عباسیان»، «فدک یک سند تاریخی»، «ماجرای فدک» و «فدک، نماد مظلومیت اهل‌بیت علیهم‌السلام» برخی از موضوعات مطرح‌شده در این کتاب است.
 
کتاب «مجموعه مقالات فدک» تألیف جمعی از نویسندگان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر و با همکاری پژوهشکده حج و زیارت در بهار ۱۳۹۳ با شمارگان سه هزار نسخه در ۳۹۲ صفحه و با قیمت 11 هزار تومان منتشر شده است./م
منبع: ايكنا

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.