سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.
دوشنبه 1403/02/10
ش, 1402/03/13 - 20:50

قرارگاه ثارالله شهید سلیمانی اهواز

قرارگاه ثارالله شهید سلیمانی اهواز (موقعیت شهید کازرونی) در 15 کیلومتری جاده اهواز- خرمشهر، به عنوان سی و یکمین اثر ملی دفاع مقدّسِ ایران ثبت تاریخی و ملّی شده است. دو شهید گمنام، باشکوه هرچه تمام در این مکان تدفین شده که یکی از آنان ۲۳ ساله و از شهدای عملیات رمضان است که در ۲۳ تیرماه سال ۶۱ به شهادت رسیده و در شرق دجله تفحص شده و دیگری ۱۸ ساله از شهدای عملیات کربلای ۴ است که پیکرش در جزیره ام الرصاص کشف شد. هر بار که توفیق زیارت مناطق جنگی جنوب کشور نصیبمان شده، در اولین اقدام و جهت سکونت، ما را به قرارگاه شهید کازرونی برده اند.

مسیریابی آنلاین قرارگاه ثارالله شهید سلیمانی (موقعیت شهید کازرونی)

مستند قرارگاه ثارالله شهید سلیمانی اهواز (شهید کازرونی)

 

حسین قوام آبادی،  مسئول سابق مرکز حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه ثارالله استان کرمان با توضیحاتی راجع به قرارگاه شهید محمدمهدی کازرونی در اهواز بیان داشت: این قرارگاه مربوط به زمان جنگ است که لشکر ۴۱ ثارالله از سال ۶۲ در آن مستقر شد و دو بخش قدیم و جدید دارد.

 

وی با اشاره به اینکه این قرارگاه هر ساله میزبان خیل عظیم زائران راهیان نور از استان کرمان است و تقریباً ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر هر سال وارد این قرارگاه می شود؛ افزود: کارهای اجرایی راهیان نور همه ساله از شهریور آغاز و با توجه به اعزام ها از ۱۰ مهر (همزمان با اعزام دانش آموزی) تا ۱۵ فروردین؛ قرارگاه فعال و پذیرای زائرین است.

 

قوام آبادی، تعداد زائران به ویژه دانش آموزی و دانشجویی را بسته به میزان اعتبارات دستگاه های مربوطه دانست و گفت: امسال ۱۰ تا ۱۱ هزار دانش آموز، هزار و ۵۰۰ دانش آموز و ۵ تا ۶ هزار نفر از بسیج محلات که عمده آن خانوادگی است، زائر داریم.

 

وی ادامه داد: کاروان ها ۴ روز در منطقه هستند که یک روز آن همایش و سه روز بازدید از مناطق دارند که شامل بازدید از مناطقی چون شلمچه، طلائیه، خین، دهلاویه و... است؛ پخش نماهنگ های دفاع مقدس، شرکت زائران در رزمایش، برگزاری سه وعده نمازجماعت در مهدیه قرارگاه، قرائت ادعیه، ویژه برنامه تحویل سال هم از جمله خدمات فرهنگی قرارگاه شهید کازرونی-محل اسکان زائران کرمانی-است.

 

این مسئول با بیان اینکه مهدیه قرارگاه در حقیقت قلب آن و معنوی ترین نقطه به جهت مناجات رزمندگان و شهدا است و سال ۶۵ همزمان با نیمه شعبان افتتاح شده، تصریح کرد: به همین جهت مدتها پیگیر تدفین شهید گمنام در این منقطه بودیم تا اینکه به برکت خود شهدا محقق شد.

 

وی افزود: دو شهید گمنام، باشکوه هرچه تمام در این مکان تدفین شده که یکی از آنان ۲۳ ساله و از شهدای عملیات رمضان است که در ۲۳ تیرماه سال ۶۱ به شهادت رسیده و در شرق دجله تفحص شده و دیگری ۱۸ ساله از شهدای عملیات کربلای ۴ است که پیکرش در جزیره ام الرصاص کشف شد.

 

مسئول مرکز حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه ثارالله استان کرمان با بیان اینکه قرارگاه راهیان نور در استان تشکیل و هماهنگی اعزام زائرین را دارد، اظهار داشت: ما پذیرای زائرانی که با کاروان یا خانوادگی و یا حتی انفرادی مراجعه کنند هستیم و آنان را در اتوبوس ها ساماندهی کرده و با هر اتوبوس یک راوی به منطقه نیز اعزام کنیم.

در اولین ورود و دیدار، حسّ آشنایی، تو را به میهمانی شهدا فرا می خواند. قبل از رسیدن و استقرار، راوی از حرمت و عظمت این مکان سخن ها گفته بود ولی برای ما سخت بود که در مغز خود بگنجانیم که اینجا هم می تواند قطعه ای از بهشت باشد.
اینجا محل قرار ملاقات ملائکه با جمعی از بهترین مخلوقات زمانه بود.
کاغذم را متبرک می کنم و از شهدای گرانقدری همچون میرحسینی، تاجیک، زنگی آبادی، سلیمانی، زندی، ماهانی، مغفوری، یزدانی، خیامی، پایدار، محمدی پور، دریجانی و ...... یاد می کنم که مطالعۀ خاطرات و زندگی آن ها تفسیر عینی واژه های مقدسی چون اخلاص، ایمان، ولایتمداری، ایثار، فداکاری، مناجات، صداقت و مردانگی است.

اینان با حضور خود در هشت سال دفاع مقدس به این مکان ارزش و اعتبار بخشیدند و خاک آن را از دیگر خاک ها متمایز نمودند.
قرارگاهی که به نام یکی از شهدای لشکر ثارالله نامگذاری شده، محل نزول فرشتگانی بود که برای گلچین کردن عزیزترین انسان ها، بال می گستراندند.
وجب به وجب این خاک بوی عطر شهدا را زنده     می کند و یادشان بر لوح دیوارهای حسینیه و سوله ها حک شده است.
اگر می خواهید با این مکان بیشتر آشنا شوید و از حضور خود در آن لذت ببرید، پای خاطرات راویان و بازماندگان دوران دفاع مقدس بنشینید تا برایتان از مناجات های شبانه، ورود و خروج گردان ها و نیروها بگویند و هزاران شاهنامه را شرمنده کنند.
در یک سفر که توفیق حضور در این مکان نصیب گردید، دیدم که راوی سر بر دیوار یکی از سوله ها نهاده و به یاد آن روزهای سرشار از حماسه و غرور و به یاد شهدایی که زمانی بهترین لحظات را در کنارشان سپری کرده بود، بی امان اشک می ریزد و بی تابی می کند.
این مکان ها باید بمانند تا ما فراموش نکنیم از کجا به این جا رسیدیم. اینجا مدرسه، دانشگاه و حوزۀ علمیّۀ رزمندگانی بود که عاشقانه و مشتاقانه در آن پا می نهادند.
قرارگاه شهید کازرونی بوی بهشت می دهد و با حضور کاروان های راهیان نور، صفای آن صد چندان می گردد.
یک زمانی اینجا محل قرارِ نیروهای ولایی بود که جان برکف، برای لبیک به امام(ره)، سر از پا نشناخته خود را به صفوف یاران رساندند و امروز همۀ ایران قرارگاه عاشقان ولایت و شیفتگان امام خامنه ای است.
در نزدیکی اهواز، روستای دُبِ حَردان قرار دارد که آخرین محل پیش‌رویِ نیروهای عراقی و محل استقرار توپخانه شان بود؛
روستایی که با خاک یک سان شد. در فاصله ی بین این روستا و پل نورد، منطقه‌ای وسیع وجود دارد که رزمندگان لشکرثارالله پس از عملیات رمضان در آن جا مستقر شدند.
قرارگاهی که خشت خشتِ آن را خودشان روی هم گذاشتند و حاصل آن، هجده سوله‌ی بزرگ برای استقرار گردان‌ها شد و یک حسینیه ی عظیم که امروز نام شهداء را بر خود گرفته است.
قرارگاه بزرگ شهید کازرونی که امروز محل اسکان زائران کربلای ایران است، سال‌ها شاهد مناجات و عبادت رزمندگان بوده است.
هنوز صدای غم گرفته‌ی شهداء از حسینیه‌اش به گوش می‌رسد. هنوز فرمانِ فرماندهان توی محوطه‌اش می‌پیچد و هنوز صوتِ محزون رزمنده‌ها در گوشه گوشه‌اش وجود دارد.
هنوز میدان صبح گاهِ قرارگاه، رجزخوانی بسیجی‌ها را از یاد نبرده و هنوز بسیجی‌ها دارند در مدرسه‌ی آن، مشقِ عشق می‌نگارند و هنوز...
هنوز بسیجی ها درآن هستند؛ هنوز قرارگاه زنده است.
قرارگاه شهید کازرونی به عنوان سی و یکمین اثر ملی دفاع مقدّسِ ایران ثبت تاریخی و ملّی شده است.

افزودن دیدگاه جدید

درباره متن فرمت

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس وب و ایمیل به صورت اتوماتیک لینک میشود .
سوال امنیتی
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.